Frankrijk kan toch leuk zijn - Reisverslag uit Ménesqueville, Frankrijk van Leo Baard - WaarBenJij.nu Frankrijk kan toch leuk zijn - Reisverslag uit Ménesqueville, Frankrijk van Leo Baard - WaarBenJij.nu

Frankrijk kan toch leuk zijn

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

13 November 2014 | Frankrijk, Ménesqueville

Na een lange dag is het meestal goed slapen en vannacht was daar geen uitzondering op. En als je dan wakker word en je hoort geen regengekletter, nou dan begint de dag niet verkeerd. In La Douce France behoor je de dag met een croissantje te beginnen en daarna is het afrekenen geblazen.
Uiteraard is het ochtendspits in het stadje op het moment, dat ik er vandoor wil gaan. Daar het een klein stadje is, kan ik beter spreken over een ochtendspitsje. Desalniettemin staat het redelijk vast en dan is het handig, dat de Citroën thuis is blijven staan en dat ik met de Guz er langs kan (en mag, volgens mij dan...).
Vandaag blijft het gelukkig droog, al is de wind soms gemeen koud. Ach, ik heb vandaag niet eens het thermo ondergoed aangedaan. Wat een bikkel hé. Vandaag geen snelweg en voor de verandering eens aardig wat kleinere weggetjes, dat is veel leuker rijden. Ik ben eigenlijk nooit een fan van Frankrijk geweest, hetgeen voornamelijk met de drukte te maken zal hebben. Maar eenmaal die drukte uit en als je dan de kleinere wegen en dorpjes bezoekt, dan valt er best met Frankrijk te leven hoor. Leuke dorpjes, die er doorgaans verlaten uit zien. Overigens ook een beetje verlept, maar dat heeft zijn charme vast ook weer.
De lunch dan. In zo’n klein gehucht zie ik een klein bordje staan. Als ik mij niet vergis zullen er op dinsdag hier mosselen te vinden zijn. Wel, het is donderdag en ik ben benieuwd wat ze in de snackbar vandaag serveren. Eerste aanblik: eenvoudige plastic tafels en stoelen. Maakt mij niet uit, als het eten smaakt hoor je mij niet klagen. De barman wijst op het menu, dat ook hier met schoolkrijt te lezen is. Ik kies voor iets als "viande hache”. Als ik aan zo’n tafeltje wil gaan zitten vertelt de goede man, dat het restaurant “la” is. Daar dus. In een achterkamertje. En warempel, daar staan echte tafeltjes met een behoorlijke bezetting, een saladebar en uiteraard staat de TV te tetteren. Het eten? In één woord: lekker!
Ook na de lunch blijft het weer droog met af en toe een zonnetje en een redelijk koude wind. Ik kom door een bosrijk gebied, het bos van Senonches. Een heel mooie omgeving met opvallend veel campings hier. Het is, dat ik nog verder moet rijden vandaag… Na de thee, even opwarmen daar binnen, gaat het nog vrolijk verder, totdat ik in de buurt van Rouen kom. Dit zal de avondspits naar Rouen zijn en ik heb juist gepoogd Rouen te mijden. Blijkbaar hebben de omringende plaatsen er ook last van. Meestal kan ik er hier ook langs, helaas niet altijd. Rond zessen is het al behoorlijk donker en ga ik op zoek naar een camping of een hotel. Campings zijn er volgens mij niet, dan hou je hotels over. In het eerste stadje vraag ik in een bloemenwinkel of hier een hotel te vinden is. Nee, hier niet. Maar in Ménesqueville wel: Hôtel-Restaurant Au relais de la lieure.
Juist, daar ben ik nu en de forelletjes daar zijn oké.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Ménesqueville

Op de Guzzi naar..... Islas Canarias

We schrijven 11 oktober 2014, nog even geduld en dan begint het motorseizoen weer. Toegegeven, ik heb dit jaar al eens eerder op de motor gereden (op de Guzzi tot Zaltbommel en de volgende dag met de Goldwing naar de Eifel). Waarom ik eigenlijk terug ben gegaan ben om de Wing te halen weet ik eigenlijk niet meer zo goed. Ik word er niet jonger op, denk ik.

Ik ga dus weer eens op pad, uiteraard met de motor en vanzelfsprekend met de oude trouwe Guzzi. Na mijn vorige reis heb ik weer eens een nieuwe accu gemonteerd, het kofferrek is versterkt (ben benieuwd of deze modificatie ook een verbetering zal blijken te zijn), de remklauwen zijn gereviseerd en ik heb een nieuwe voorband laten monteren. Daar de terugreis in medio november gepland staat, heb ik nog een andere modificatie aangebracht. Twee aluminium plaatjes, voor de treeplanken gemonteerd, zullen de koude wind om mijn voeten geleiden. Ook heb ik in een nieuw en warm motorpak geïnvesteerd. Kortom, de voorbereiding is ook nu weer uitmuntend en ik ben er van overtuigd, dat de reis rimpelloos zal verlopen.

Daar komt bij, dat ik na mijn vakantie een diner aangeboden zal krijgen. Mijn goede vriend Ben is zo aardig geweest dit genereuze aanbod te doen, als tegenprestatie verlangt hij alleen maar dat de Guzzi mij (al rijdend) weer veilig thuis brengt. Aardig hé, of is het meer naïef, want wat zou er nu mis kunnen gaan?

De bestemming is ook dit jaar weer Spanje. In Cadiz zal ik op 28 oktober inschepen en in de vroege morgen op de 30e oktober zal het prachtige geluid van de Guzzi in Las Palmas de Gran Canaria te horen zijn. Ruim een week later zal ik vanaf Sante Cruz de Tenerife aan een volgende cruise (nu richting Cadiz) beginnen. Daarna volgt nog een prachtige terugreis door het mooie Spanje.

Recente Reisverslagen:

15 November 2014

En weer thuis. jippie !/? * (doorstrepen wat...)

13 November 2014

Frankrijk kan toch leuk zijn

12 November 2014

Adios España, bonjour La France

11 November 2014

Waterballet in Spanje

10 November 2014

Weer terug in Spanje
Leo

Het is in de pre-pubertijd al begonnen, het verlangen om te reizen. En niet met een trein of vliegtuig, maar op 2 wielen. Eh, daar tussenin moet dan wel een motorblok zitten. De wereld verkennen, onbekende mensen ontmoeten, vreemde gerechten en biertjes proeven. het hoofd leegmaken en buiten leven zijn een paar van mijn drijfveren. Aan ideeën en bestemmingen geen gebrek, wel aan voldoende vrije tijd om dit ook te kunnen doen. Op mijn 16e trok er met mijn Zundapp op uit en vanaf mijn 18e heb ik op de motor een behoorlijk deel van Europa verkend. Na mijn scheiding in 2010 ging ik door een abnormaal diep dal. Gelukkig heb ik veel steun van een paar vrienden en kennissen gehad en vooral mijn schat van een dochter heeft mij geholpen die jaren door te komen. Ja je leest het goed, ik ben er nog niet hoor.

Actief sinds 11 April 2012
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 27253

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2014 - 15 November 2014

Op de Guzzi naar..... Islas Canarias

13 April 2012 - 27 April 2012

Leo a españa con el Moto Guzzi, 2012

Landen bezocht: