Oh, wat is het hier toch mooi - Reisverslag uit El Pedroso, Spanje van Leo Baard - WaarBenJij.nu Oh, wat is het hier toch mooi - Reisverslag uit El Pedroso, Spanje van Leo Baard - WaarBenJij.nu

Oh, wat is het hier toch mooi

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

27 Oktober 2014 | Spanje, El Pedroso

Vandaag heb ik een meevallertje, want ik mijn beleving was het nog zo’n 650 km naar Cadiz, maar het blijken er 100 minder te zijn, dat is mooi meegenomen. Voor die 550 km heb één complete route gemaakt, i.p.v. een route voor een dag, en zo kan ik goed in de gaten houden dat er voor morgen nog wat overblijft om te tuffen. Na Talavera de la Reina volgt een prachtig natuurgebied, dat er behoorlijk groen uit ziet met sierlijke bomen. Deze bossen zijn heel anders dan die met dennen in onze omgeving, echt mediterranees. Waar groen is moet ook water zijn en dat klopt ook wel, want er zijn flink wat riviertjes en (stuw)meren. Ook zie ik nog wat plasjes langs de kant van de weg, dit terwijl de lucht mooi blauw is met soms wat wit er in. En er komen ook weer wat haarspeldjes tevoorschijn, leuk! Naarmate ik verder in het natuurgebied kom, neemt de kwaliteit van het wegdek af, soms tot een bedroevend niveau. De koffers, vooral de rechter, klapperen er ondanks mijn verbetering uit 2012 vrolijk op los. Er blijkt gelukkig niets kapot te zijn, maar er is al wel een plannetje gemaakt om het Givi product nog verder te verbeteren.

Ook deze reis blijkt het tubetje om de lippen tegen uitdrogen te beschermen bijna leeg te zijn. Daar zal die vermaledijde wintersport vast iets mee te maken hebben. Afijn, dat is niet handig en ik hoest onderhand mijn longen uit mijn lijf, dus neem ik mijzelf voor om eens een wat groter dorpje met een bezoek te vereren, op zoek naar een apotheek. Het tweede dorpje heeft zowaar een apotheekje en met gebrekkig Spaans en gebarentaal lukt het mij om de gewenste handel in te slaan.

Een bankje in de schaduw (!) zorgt er voor, dat de Brembo’s aan het werk moeten. Ik heb even daarvoor een blikje ingeslagen en die gaat er hier toch echt aan. Op het moment, dat ik iemand bij Rofin wil bellen hoor ik in onvervalst Nederlands “zo, jij bent ver van huis”. Het blijkt een pensionada uit (?) Cordoba te zijn. Ik ben eigenlijk vergeten te vragen of hij soms geëmigreerd is of dat hij (ook?) een overwinteraar is.
Na zo’n dikke 300 km vandaag hou ik het voor gezien en vraag ik aan een voorbijganger in El Pedroso of hier een hostel of hotel te vinden is. Nou, er was wel een hotel, maar dat is inmiddels gesloten. Je begrijpt vast wel, dat dit overleg in het Engels werd gevoerd. Jammer, het leek mij een leuk stadje. Als ik optrek om het stadje weer uit te rijden zie ik, voordat de vijfde versnelling ingeschakeld zou kunnen worden, een hotel/casa liggen. Feitelijk is het zo, dat ik zojuist de bebouwde kom heb verlaten, maar toch… Een prachtig gebouw, met palmen er om heen, een leuk terrasje en allerlei appartementjes (casa’s): Los Alamos. Ik ben gelijk overstag en besluit hier zo’n casa voor een nacht te huren, voor een keertje wat dieper in de portemonnee tasten mag wel een keer. Een echte woonkamer, slaapkamer, badkamer en eigen terrasje in de zon voor….. 36 euro. Daar heb je in Francia nog niet eens een F-dinges voor.

De cucina is pas om half negen open, dus heb ik alle tijd om in het zonnetje uit te puffe, wat te lezen en te hoesten (grr@!#). Het voorgerecht is heel lekker, is ook te verwachten, want een salade is meestal wel een succes. Maar wat kies je als hoofdgerecht, de menukaart is volledig in het Spaans en het zegt mij (behalve de meeste voorgerechten) niet bar veel. Ik neem een gok en kies een revueltos Los Alamos, tja… wat zal ik er van zeggen. Ik hoop niet, dat mijn maag zich morgen op de ferry zal gedragen, zoals nu tijdens het eten van deze specialiteit. Ik bedoel, je moet toch trots op een gerecht zijn om er de naam van jouw bedrijf er aan te durven hangen. Een kop thee doet verwoede pogingen om de smaak te compenseren. Buiten deze scheve schaats, wat een vreemde woordkeuze gezien de zomerse omstandigheden, is Casa Los Alamos zeer zeker aan te bevelen.

Morgen zal voorlopig de laatste dag zijn, dat ik mij op het Europese vasteland begeef.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, El Pedroso

Op de Guzzi naar..... Islas Canarias

We schrijven 11 oktober 2014, nog even geduld en dan begint het motorseizoen weer. Toegegeven, ik heb dit jaar al eens eerder op de motor gereden (op de Guzzi tot Zaltbommel en de volgende dag met de Goldwing naar de Eifel). Waarom ik eigenlijk terug ben gegaan ben om de Wing te halen weet ik eigenlijk niet meer zo goed. Ik word er niet jonger op, denk ik.

Ik ga dus weer eens op pad, uiteraard met de motor en vanzelfsprekend met de oude trouwe Guzzi. Na mijn vorige reis heb ik weer eens een nieuwe accu gemonteerd, het kofferrek is versterkt (ben benieuwd of deze modificatie ook een verbetering zal blijken te zijn), de remklauwen zijn gereviseerd en ik heb een nieuwe voorband laten monteren. Daar de terugreis in medio november gepland staat, heb ik nog een andere modificatie aangebracht. Twee aluminium plaatjes, voor de treeplanken gemonteerd, zullen de koude wind om mijn voeten geleiden. Ook heb ik in een nieuw en warm motorpak geïnvesteerd. Kortom, de voorbereiding is ook nu weer uitmuntend en ik ben er van overtuigd, dat de reis rimpelloos zal verlopen.

Daar komt bij, dat ik na mijn vakantie een diner aangeboden zal krijgen. Mijn goede vriend Ben is zo aardig geweest dit genereuze aanbod te doen, als tegenprestatie verlangt hij alleen maar dat de Guzzi mij (al rijdend) weer veilig thuis brengt. Aardig hé, of is het meer naïef, want wat zou er nu mis kunnen gaan?

De bestemming is ook dit jaar weer Spanje. In Cadiz zal ik op 28 oktober inschepen en in de vroege morgen op de 30e oktober zal het prachtige geluid van de Guzzi in Las Palmas de Gran Canaria te horen zijn. Ruim een week later zal ik vanaf Sante Cruz de Tenerife aan een volgende cruise (nu richting Cadiz) beginnen. Daarna volgt nog een prachtige terugreis door het mooie Spanje.

Recente Reisverslagen:

15 November 2014

En weer thuis. jippie !/? * (doorstrepen wat...)

13 November 2014

Frankrijk kan toch leuk zijn

12 November 2014

Adios España, bonjour La France

11 November 2014

Waterballet in Spanje

10 November 2014

Weer terug in Spanje
Leo

Het is in de pre-pubertijd al begonnen, het verlangen om te reizen. En niet met een trein of vliegtuig, maar op 2 wielen. Eh, daar tussenin moet dan wel een motorblok zitten. De wereld verkennen, onbekende mensen ontmoeten, vreemde gerechten en biertjes proeven. het hoofd leegmaken en buiten leven zijn een paar van mijn drijfveren. Aan ideeën en bestemmingen geen gebrek, wel aan voldoende vrije tijd om dit ook te kunnen doen. Op mijn 16e trok er met mijn Zundapp op uit en vanaf mijn 18e heb ik op de motor een behoorlijk deel van Europa verkend. Na mijn scheiding in 2010 ging ik door een abnormaal diep dal. Gelukkig heb ik veel steun van een paar vrienden en kennissen gehad en vooral mijn schat van een dochter heeft mij geholpen die jaren door te komen. Ja je leest het goed, ik ben er nog niet hoor.

Actief sinds 11 April 2012
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 27315

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2014 - 15 November 2014

Op de Guzzi naar..... Islas Canarias

13 April 2012 - 27 April 2012

Leo a españa con el Moto Guzzi, 2012

Landen bezocht: